Archiwum / Piotr Szereda
Archiwum / Piotr Szereda

 

Na przełomie lat 90, a 2000 roku zlikwidowano z kolei 5 tys. km torów. Dziś mamy 19 tys. km linii. Z Jastrzębia-Zdroju odjechał ostatni pociąg w 2001 roku. Przez ostatnie 30 lat powstało zaledwie 50 km nowych torowisk. Teraz – jak zapewnia rząd – ma to się zmienić. Czy Jastrzębianie skorzystają z tej inwestycji?

 

W pierwszej kolejności odbyły się Regionalne Konsultacje Strategiczne na których wojewodowie, marszałkowie oraz prezydenci miast otrzymali informację o założeniach Programu Kolejowego. 10 marca br. zakończył się drugi etap konsultacji społecznych, każdy z obywateli mógł drogą elektroniczną ale także pocztą przesłać swoje informację, uwagi, propozycje. Trzeba zaznaczyć, że CPK bardzo mocno podkreśla, że od wyniku tych konsultacji oraz uwarunkowań, środowiskowych, gospodarczych, technicznych będzie zależy przebieg każdej ze szprych. Władze CPK bardzo mocno podkreślają, że wszystkie opinie zostaną wzięte pod uwagę i budowa Szybkiej Kolei będzie przeprowadzona w największej zgodzie z mieszkańcami.

 

Pierwszy szkic linii kolejowej tak zwanej szprychy siódmej otrzymał wiele protestów ale także zostały wysłane propozycje innych rozwiązań. Oczekujemy teraz na trzeci etap, czyli zapowiadane konsultacje na poziomie gminy.

 

Piotr Szereda, przewodniczący Rady Miasta Jastrzębia Zdroju, felietonista Tygodnika Regionalnego Nowiny

3

Komentarze

  • makaroniarz W obliczu kryzysu jaki czeka nasz kraj jeden z pierwszych projektów jaki będzie schowany 26 marca 2020 12:40do szuflady to będzie CPK. Ponad 69% firm chce zwalniać ludzi, a ok. 50% obawia się bankructwa. Takich złych nastrojów nie było w naszym kraju od 20 lat. Jastrzębie musi się pogodzić z tym, że wioską transportową zostanie. Trzeba było sobie kolei nie odbierać.
  • maziizam Nie mrzonki o CPK, a realna kolej 23 marca 2020 11:29Zamiast mrzonek o CPK przez Jastrzębie po największych szkodach górniczych kategorii od III do V i upadzie średnim 1 metr na rok, ciągłym remoncie i predkosci do 50 km/h miastu jest potrzeba kolei lokalnej z Rybnika przez Radlin, Wodzisław, Jastrzębie, Zebrzydowice do Cieszyna/B z możliwościami na Ustroń i Wisłę czy Bielsko i Żywiec. Przez Wodzisław, Rybnik i Zebrzydowice będą Katowice, Gliwice, Kraków czy Racibórz itd. A CPK jeśli do niej dojdzie, bo głupota koronowirusa rozwaliła gospodarkę, to powinna to być linia prosta Katowice, Mikołów Goj, Żory Rowień, Wodzisław Wilchwy, Bogumin i Ostrawa trasa około 70 km na 250+km/h anie trasa około 90-110 km kreta z maksymalna prędkością 160 km/h. https://www.facebook.com/TowarzystwoEntuzjastowKolei/posts/1828439977286759
  • Kuba Nie mżonki a Aquqpqrk 20 marca 2020 10:21Ja bym to widział tak Panie Piotrze:. Za Pana blokiem sa tory (niezalane POtwornym asfaltem czyli czynne) z dwoma prawie peronami nad wiaduktem gdzie miejsca a miejsca na nie .Z tyłu za wiaduktem od strony Szerokiej wielki plac nieużytków w Szerokiej . Nawet lotnisko można by było az po więzienie wybudować nie mówiąc o dworcu PKP i Miejskich..Ja jednak będę mniej pazerny -nie lotnisko a porządny aquapark podgrzewany ciepłem odpadowym z pobliskiej EC radził bym na Dubielcu postawić. Bądź co bądż z tego rejonu pochodzi dwóch Posłów (jeden z byłego SLD drugi obecny z PiSu ,) Pochodzi też wielu radnych a na Dubielu można do nadal tylko sypiać.

Dodaj komentarz