Aktualności
  • Żory: Kupią jonizatory powietrza dla urzędu miasta

    10.06.2019

  • Miasto uzyskało ponad 317 tysięcy złotych dofinansowania na projekt „Zdrowiej znaczy efektywniej - poprawa warunków pracy w Urzędzie Miasta Żory”. Ułatwi to pracę zatrudnionym tu 249 osobom. Magistrat zakupił 23 urządzenia oczyszczające powietrze z elektrosmogu, na który szczególnie narażeni są urzędnicy, bo przez wiele godzin przebywają w otoczeniu różnych urządzeń.

    Magistrat nabył 23 jonizatory powietrza w ramach projektu pn: „Zdrowiej znaczy efektywniej - poprawa warunków pracy w Urzędzie Miasta Żory”. Otrzymał na to dofinansowanie. Wartość całego projektu to 361 158,75 zł, z czego 306 984, 93 zł stanowi dotację unijną w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, a 10 834,77 zł przekazał budżetu państwa.

    Zakup urządzeń ma poprawić warunki pracy zatrudnionym w urzędzie 249 osobom. Jonizatory oczyszczają bowiem powietrze. Produkując jony ujemne, przywracają naturalny i korzystny bilans jonów ujemnych i dodatnich.

    Zostaną umieszczone w biurach, tak aby zredukować ryzyko szkodliwych czynników zdrowotnych, będących przyczyną chorób wzroku, układu nerwowego i oddechowego. - Przeciętnie na jedno pomieszczenie biurowe w urzędzie przypadają 3-4 stanowiska pracy. To powoduje nagromadzenie na niewielkiej powierzchni wielu sprzętów biurowych takich jak: komputery, monitory, skanery, kopiarki, niszczarki etc, które są przepełnione jonami dodatnimi wytwarzając tzw. elektrosmog. Ten z kolei przyciąga szkodliwe wirusy, bakterie, grzyby, kurz, które pracownicy wdychają każdego dnia. To z kolei wpływa na suchość powietrza, powodując szereg infekcji dróg oddechowych, infekcje oczu, problemy z zasypianiem i koncentracją – tłumaczą w biurze promocji, kultury i sportu urzędu miasta.

    Jonizator ogranicza bakterie, wirusy i inne zanieczyszczenia, skutecznie wytrąca alergeny, roztocza, pyłki kwiatowe i roślinne. Korzystnie działa na koncentrację oraz ma właściwości antystresowe i regenerujące. Zakupiono urządzenia z wysokowydajnym systemem filtrującym.

    Projekt zakłada także szkolenia dla pracowników i pracodawcy, ukierunkowane na wiedzę o zdrowotnych czynników ryzyka w miejscu pracy. Dotyczy też działań prewencyjnych. Wszystko to ma pobudzać aktywność zawodową pracowników, ale przede wszystkim służyć ich zdrowiu.

    W związku z pytaniami żorzan, magistrat informuje, że zakup jonizatorów nie ma związku z planowanym nabyciem oczyszczaczy powietrza do żorskich przedszkoli i żłobka. W tym zakresie przeprowadzono część badań i analiz, dotyczących skuteczności takich urządzeń oraz zasadności ich zakupu. Nie udało się wykonać wszystkich analiz ze względu na zakończenie sezonu grzewczego.

    - Badania z użyciem czujników jakości powietrza w żłobku i przedszkolu na os. Sikorskiego wykazały, że stężenie pyłów zawieszonych w salach dla dzieci jest znacząco niższe niż na zewnątrz. Różnica jest szczególnie wyraźna w pomieszczeniach, gdzie zastosowano wentylację mechaniczną. Na podstawie analiz z ostatniego tygodnia stwierdzono, że w salach z wentylacją mechaniczną stężenie pyłów PM 2,5 było średnio o 40-60 procent mniejsze niż na zewnątrz,

    - w salach z wentylacją grawitacyjną stężenie pyłów PM 2,5 było średnio o 15-50 procent niższe niż na zewnątrz – wyliczają w magistracie.

    Warto podkreślić, że skuteczniejsze działanie wentylacji mechanicznej, wyposażonej w odpowiednie filtry było szczególnie widoczne w dniach, kiedy jakość powietrza na zewnątrz była gorsza.

    Postanowiono zakupić na razie trzy oczyszczacze powietrza i prowadzić dalsze testy z ich wykorzystaniem w przedszkolach i żłobku. Na tej podstawie miasto zdecyduje, w których pomieszczeniach należy umieścić oczyszczacze i czy może to przynieść wymierne efekty, a także ile takich urządzeń jest potrzebnych.

     
  • IrS

  • LEON - KOPIA
  • Komentarze:
  • Informujemy, że:

    1. Administratorem danych wskazanych w zgodzie na przetwarzanie danych osobowych wyrażonej powyżej jest Fundacja Profesjologia Aktywizacji Rynku Pracy (dalej „Wydawnictwo”) z siedzibą i adresem w Rybniku przy ul. Wyzwolenia 10, adres e-mail: redakcja@nowiny.rybnik.pl
    2. Celem zbierania danych jest umożliwienie zalogowania się do gazety internetowej oraz korzystanie z jej funkcji i przeznaczenia.
    3. Podstawą prawną przetwarzania stanowi zgoda osoby, której dane dotyczą na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów. Przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.
    4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom.
    5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do realizacji celu przetwarzania.
    6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania.
    7. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie odbywało się na zasadach najlepszego wyboru produktu lub usługi, odpowiadającego Pani/Pana preferencjom.