Opinie
  • Mirosław Górka: Kolej na kolej

    03.06.2019

  • W trakcie ostatniej sesji absolutoryjnej Miasta Rybnika oberwało się Prezydentowi Kuczerze za połączenie kolejowego między Rybnikiem a Wodzisławiem Śląskim. Nie słusznie. Jego adwersarz twierdził, że składy jeżdżą puste, chociaż wypowiedź nie była podparta rzetelnym materiałem empirycznym. Nawet prostą, jak szyna, metodą obserwacji. Akurat mieszkam bardzo blisko stacji kolejowej i mam skalę porównawczą. Wiem, ilu pasażerów było na stacji przed 10 czerwca 2018 roku, a ilu jest teraz. Zresztą sam jeździłem sławnymi "kiblami". W godzinach szczytu sukcesem była frekwencja na poziomie dziesięciu osób (w tym maszynista i dwóch konduktorów). Obecnie, wsiadając o godzinie 15:00 do składu w kierunku Wodzisławia Śląskiego trudno o wolne miejsce. Pomijam sam komfort jazdy. I czas, w jakim pokonujemy ten odcinek (17 minut). O ekologii nie wspominając. Bo jakby nie patrzeć, ograniczenie ruchu samochodowego przełoży się na to, czym oddychamy i co jemy.

    Polski rynek kolejowy jest specyficzny – rządzi i dzieli monopolista, który nagle się obudził, a tym budzikiem były i są środku Unijne. Wcześniej, zamykano bezpodstawnie kolejne stacje (np. Jastrzębie Zdrój) i piękne odcinki (np. Elbląg – Frombork), biernie przyglądano się rozkradaniu infrastruktury przez wyspecjalizowanych złomiarzy (w Mszanie zniknął 40-tonowy stalowy most).

    Ceny polskiego przewoźnika są z kosmosu. Chcąc jechać z rodziną nad morze, trzeba mieć gruby portfel. Przeliczając to na paliwo, można objechać Polskę wszerz i wzdłuż. Jeżeli ktoś planował wycieczkę do Pragi lub Wiednia, to pewnie zdziwił się różnicą pomiędzy biletami polskiego i czeskiego przewoźnika. To przepaść finansowa. Nie dziwią więc długie kolejki do kasy na stacji Nový Bohumín.


    České dráhy czy Deutsche Bahn AG otrzymują worek pieniędzy z państwa i samorządu. Tam nie oszczędza się na kolei, bo to jeden z trzonów dobrze zarządzanego kraju. Jednocześnie otwiera się rynek na prywatnych przewoźników. U nas nieprzerwanie hegemonia. PKP S.A. śrubuje ceny, wprowadza dziwne ograniczenia na miejscówki. A ich punktualność pozostawia wiele do życzenia. W zestawieniu Urzędu Transportu Kolejowego: PKP Intercity – 10-te miejsce, Przewozy Regionalne – 12-te miejsce. Liderem jest Arriva RP. Koleje Śląskie znalazły się na bardzo dobrym, 6-tym miejscu. Zresztą ubiegły rok był znakomity dla naszego przewoźnika – 17 milionów pasażerów skorzystało z ich usług.

    Przyczyniła się do tego także linia łącząca Rybnik i Wodzisław Śląski. Może nie tak spektakularnie, jak połączenie Częstochowa – Katowice – Gliwice, ale jednak. Pierwszy krok został zrobiony.

    Zmiany wymagają czasu!

     

    Mirosław Górka, zastępca dyrektora OPS w Rybniku, prezes Rymera Rybnik, , szefuje T:RAF do Niedobczyc i Niewiadomia. Felietonista Tygodnika Regionalnego Nowiny.

     
  • Reklama billboardowa
  • Komentarze:
  • 09.06.2019 09:21 Gaweł
    niepoRADNI
    Jakby sesje rady miasta nie były transmitowane na żywo to może niepoRADNI mniej by się silili na ekspertów od kolei, kosmosu i proktologii. W obecnej sytuacji mamy jałowe dyskusje i mądrości znalezione w internecie.

  • 07.06.2019 10:39 mork
    Radni atakują różne rzeczy tylko z powodów politycznych...
    Rzeczywiście jak się stoi na przejeździe na Rymerze to kiedyś pociągi były pustawe, dzisiaj widać sporo podróżnych. Co nie dziwi, Wodzisławska to najbardziej zapchana ulica Rybnika. Pociągiem jest szybciej jeśli jakieś cele są bliskie dworców.

  • Czytaj także:
  • Mirosław Górka: RozwarstwienieŁukasz Dwornik: Nihil noviMarek Krząkała: Bylejakość prawa

    Informujemy, że:

    1. Administratorem danych wskazanych w zgodzie na przetwarzanie danych osobowych wyrażonej powyżej jest Fundacja Profesjologia Aktywizacji Rynku Pracy (dalej „Wydawnictwo”) z siedzibą i adresem w Rybniku przy ul. Wyzwolenia 10, adres e-mail: redakcja@nowiny.rybnik.pl
    2. Celem zbierania danych jest umożliwienie zalogowania się do gazety internetowej oraz korzystanie z jej funkcji i przeznaczenia.
    3. Podstawą prawną przetwarzania stanowi zgoda osoby, której dane dotyczą na przetwarzanie swoich danych osobowych w jednym lub większej liczbie określonych celów. Przetwarzanie jest niezbędne do wykonania umowy, której stroną jest osoba, której dane dotyczą, lub do podjęcia działań na żądanie osoby, której dane dotyczą, przed zawarciem umowy.
    4. Pani/Pana dane osobowe nie będą przekazywane innym podmiotom.
    5. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres potrzebny do realizacji celu przetwarzania.
    6. Posiada Pani/Pan prawo dostępu do treści swoich danych i ich sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, prawo do przenoszenia danych, prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania.
    7. Pani/Pana dane będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie odbywało się na zasadach najlepszego wyboru produktu lub usługi, odpowiadającego Pani/Pana preferencjom.